|
Fra nye vinkler: I denne uge hvor jeg
sidder og skiver dette (Uge 7 år 2000), er der en der har skrevet til Se &
hørs brevkasse med følgende spørgsmål: Jeg tror ikke på genopstandelsen, men jeg
hørte forleden i radioen Gustav Winckler synge Solen, månen og stjernerne.
Der blev bagefter sagt: Ja, det var Gustav Winckler anno 1999. Findes der en
naturlig forklaring på det? Og det gør der naturligvis, som Se & Hør også svarer,
så er det Gustavs søn Michael der har indspillet en plade i en slags opdateret Gustav Winckler
stil. Michael Gustav Winckler blev født på Nyholms klinik i 1956, mens
Inge og Gustav boede på Fortvej i Rødovre. Allerede året efter købte Gustav det gamle
bondehus i Mosede af hans ven tekstforfatteren Thøger Olesen. Huset blev moderniseret og
i midten af 60erne fik familien opført et nyt hus på grunden med bl.a. en stor
kælderetage, som blev indrettet med lyd studie, og det der senere skulle blive til
Wincklers Musikforlag. Dette blev rammerne om Michaels opvækst. Et hjem der konstant
summende af musikalsk kreativitet. Ikke så sært han blev inspireret til selv at begynde
at spille på guitar. Naturligt for et ungt menneske på den tid, var det dog mere
Jimi Hendrix og den slags Michael hørte end
farens plader. Men efter sin studenter eksamen kom han med far på turne, og
spillede guitar for ham ved diverse live optrædener rundt om i landet. Disse turer kom
til at betyde meget for Michael og hans forhold til hans travle far. Da Michael for nylig
var i musikbutikken i TV fortalte han bl.a. Keld Heick om hvor meget han havde lært af
det, og hvor sjovt de havde haft det. En anden opgave Gustav kastede Michael ud i, var da han selv i 1977
skulle ud og spille i Cirkusrevyen, og derfor ikke havde tid til at tage sig af
produktionen af Rock Nalles nye plade. Gustav
bad Michael, der da kun var 21 år, om at tage over. Det gik over alt forventning. Nalles
og Michael fælles anstrengelser endte ud i LP en Rock kost, hvor på
der var hits som Min fars roe mark i Skjern og ikke mindst Goe
gamle fru Olsen. Efter Gustavs død har Michael fortsat sin karriere som guitarist og
har i tidens løb spillet rock, funk, blues og country, såvel i Danmark som i Tyskland.
Ofte når publikum hørte det kendte efternavn, blev han opfordret til at synge sange fra
sin fars repertoire. Det var dog kun i den snævreste venne og familiekreds han lod sig
overtale. Nu har han dog ombestemt sig, som han udtalte til Keld Heick i TV:
Det er først nu jeg har fået de rigtige sange, og at tiden er til det.
Netop det med tiden er vigtigt. Underholdning er ikke længere et fy ord. Morten Korch og
Dansk Top er helt acceptabelt i dag, og folk laber det i sig igen. Da Michael for et par år siden havde brudt med det bandt han
spillede med, og havde besluttet sig for at prøve som solist, stod det ham pludselig
klart at det var begrænset hvad solist job der var til en guitarrist. Han så sig omkring
og hørte en masse kolleger synge Gustav Winckler sange, og fandt det pludselig
indlysende, at han vel nok havde den mest naturlige indfaldsvinkel til netop de sange. Med
et udvalg af sine egne favoritnumre fra Gustavs store repertoire, samt en håndfuld af
sine egne sange, startede Michael sin solist karriere. I juni 1998 optrådte Michael i Tivolis Vise Vershus. Blandt publikum
sad plade producenten Calle Sand (Inviteret af Inge Winckler), der i sin tid havde arbejdet
med Gustav på Sonet, og siden bl.a. stået for Teddy Edelmanns kult hit om
Himmelhunden. Calle Sand så straks muligheder i Michael. Han lød virkelig som
Gustav, når han sang de gamle sange, og ligner også sin far en hel del. De fik hurtigt
en aftale i stand og begyndte arbejdet med det der skulle blive Michael Wincklers debut
plade Fra nye vinkler. Præcis 20 år efter Gustavs død debutere hans nu 43
årige søn som solist. Pladen består af 14 numre i en slags country inspireret pop stil. Man har forsøgt at forestille sig
hvordan Gustav ville have lydt i dag, men pladen bæger dog i lige så høj grad Michaels
personlige præg. Han har skrevet 9 af de 14 sange. Endnu et af sin fars talenter han
tilsyneladende har arvet. Enkelte numre lyder også som om de er mere inspireret af Teddy Edelmann end Gustav Winckler. F.eks.
Skru lige ned for blusset. Det er sandsynligvis Calle Sand præg der
skinner igennem, og det er jo også naturligt når man laver country musik, at lade sig
inspirere af Teddy dansk countrys grand ol´ man. Pladen er da også optaget
delvis i Nashville, Tennessee med vaske ægte country musikere. Er Michael Winckler så en ny Gustav Winckler? Det er jo op til den enkelte at afgøre, men jeg tror egentlig slet
ikke det er det han ønsker at være. Havde
det være tilfældet havde det været lettere for ham bare at indsynge nye versioner af
Gustavs gamle succeser, og så rejse land og rige rundt og skabe fest og glæde med gammel
nostalgi (I ordets bedste forstand). Det havde også været fint nok, og ville utvivlsomt
have været en stor succes, men Michael vil mere end det. Han har selv noget på hjertet
han vil af med. Han har sin egen stil, som ganske vist er inspireret af hans far, men dog
helt hans egen. Han virker ikke som om han er en nær så glad og optimistisk mand som sin
far, men snarer en almindelig dansk mand af idag, der har haft sine op og ned turer, og
det er det den nye plade på smukkeste vis handler om. Man kan med en smule fantasi se en fortløbende historie i de 14
sange, om denne nutids mands forhold til en kvinde han møder i det første nummer og
efter diverse genvordigheder sidder ladt alene tilbage og drømmer om i det meget smukke
afslutnings nummer. Undervejs har han dog også glade stunder hvor det går rigtig godt,
og der er her Gustavs inspiration for alvor kommer ind i billede. Sangen Solen,
månen og stjernerne er en glad sang i den gamle stil, og der er da også den, man
med stor succes har prøvet på Dansk toppen. Det er en gammel sang som Gustav og Thøger
Olsen skrev i 1960. Den blev med succes solgt til udlandet under titlen Girls of
Copenhagen, men blev underligt nok aldrig indspillet på dansk. Det er der nu rådet
bod på. Det var Inge Winckler, der fandt den ude på Wincklers musikforlag og forslog
Michael at indspille den. Det gjorde han heldigvis. Det er hans børn der synger kor, så
det kan man da kalde et familie foretagende. Den røg direkte ind på nummer 5 på Dansk toppen, og mens vi alle
sammen holdt vejret sneg den sig lige så langsomt op på 1 pladsen! Allerede få uger efter den var kommet ind på dansk toppen, var jeg
til et sølvbryllup, og der var den til min store forbavselse allerede en del af
sølvbryllups musikanternes repertoire. Det må da være tegn på at det er et rigtigt
dansk top hit! Der er dog en anden sang på pladen, der også har forbindelse til
Gustav. Da de skulle finde sange til pladen har Calle Sand og Michael bl.a. set i Gustavs
omfattende plade samling, og fundet at han havde markeret Dont forbid me
på en af hans plader med Pat Boone, men han fik den som bekendt aldrig indspillet. Det er
der også blevet rådet bod på nu. I den nye danske oversættelse er den blevet til
Du forlod mig. Den har de indspillet i ægte Gustav Winckler crooner stil, og
det er selvsagt her Michael lyder mest som Gustav, og det er da også en af logens
favoritter fra pladen. Michael mestre til fulde denne karakteristiske Gustav Winckler/Bing
Crosby crooner bas frasering. Andre
favoritter er den muntre Du har noget der dur, og de mere følsomme Når
du er gået hjem, Kærlighed i mig til dig, og Søde
drømme. Alt i alt en imponerende debut plade, som vil kan anbefale. De der
kun har hørt Solen , månen og stjernerne, og så tror de ved alt om hvordan
den CD er, kan nok vente sig en overraskede eller to. Med den succes Fra nye vinkler, har fået ser vi med spændt forventning frem til Michaels næste udgivelse, og logen håber fortsat på, at kunne være heldige nok til at få oplevet Michael live. Han må kunne lave et fint show, når han kombinere sin egne sange med nogle af Gustavs evergreen, som de fleste rigtigt kan synge med på. -------------------------------------------------------------------------------------------------- Winckler synger Winckler Så er Michael Wincklers anden CD på gaden, og som
bekendt hedder den ”Winckler synger Winckler”, med undertitlen ”Der
er intet der kan få mig til at glemme dig”, og som sådan er den jo
ment som en minde plade tilegnet Gustav. Men der ligger utvivlsomt også
mere kommercielle tanker bag. Folk
der har set Michael spille live for bare nogle få år tilbage, fortæller
at han kun modvilligt spillede sin fars gamle succer. Han har naturligvis
været nervøs for at komme til totalt at stå i skyggen af sin berømte far, og
dette bar hans første solo plade da også præg af. Godt nok lyder han
lidt som Gustav, og nogle få sange fra pladen var da også i stil med
Gustavs de gamle, men hovedparten af pladen var meget personlig og i
Michaels helt egen stil - og i de fleste tilfælde var det hans egen
tekster. En udtagelse var ”Solen, månen, og stjernerne”, som var en
glad melodi Gustav har skrevet, men aldrig selv indspillet. Det var netop
den sang Michael toppede Dansk toppen med.
Med alligevel syndes jeg roligt man kan sige at den første plade
til fulde viste, at han kan selv. Om det er dette der har befriet ham nok for Gustavs
skygge, eller folks stadig plagen for at høre de gamle gyldne succer, der
har fået Michael til nu at gå med til at indspille en hel plade med
gamle Gustav sange kan man jo kun gætte på. Og man må sige det er hel
hjertet gjort. Han har udvalgt en samling af hans egen favorit Gustav
sange – hits og mindre kendte – men de fleste gode bud på at være
iblandt Gustavs bedste - selvfølgelig er der nogle favoritter man spørg
sig selv om hvorfor de ikke kom med – men der er jo også så mange at vælge
imellem, og grænser for hvad der kan være på en CD. Michael går endda så langt som til at synge flere
duetter med sin afdøde far, med fare for at folk siger – nej Gustav var
nu alligevel bedre. På den
anden side er det nok noget han har hørt før, og ville høre under alle
omstændigheder. Han lader da heller ikke til at prøve at lægge skjul på
dette. Som han selv har sagt i et interview er folk jo godt klar over, at
det er ham der synger og ikke Gustav, ”…og jeg påstår ikke jeg kan
lave det lige så godt som ham – det er der vist ikke nogen der kan.
Foreløbig kan jeg ikke se nogen der har det format, heller ikke mig
selv”. Nej det er ingen skam for Michael, at heller ikke han helt kan
fremføre sangene som Gustav kunne. Men han gør da et hæderligt forsøg,
og kommer nok så tæt på som det er muligt. Nogen af sangene er holdt i
den gamle stil og lyder virkeligt meget som Gustav, andre har de valgt at
nyfortolke. De har gjort sangene lidt mere nutidige, samtidig med de har
holdt fast i ånden fra den
gang. Michael er nok den første i Danmark der ved hjælp af optage teknik
synger duet med en afdød sanger, men i udlandet har man jo flere
eksempler. Bedst kendt selvfølgelig Natalie Cole’s duet med hendes far
på ”Unforgettable”(1993), men også f.eks. Tony Bennett har sunget duet med Billie Holiday på hans hyldst CD til hende ”Bennett on Holiday”(1997). Den nye Michael Winckler plade starter med ”Lidt go’
musik” - en af Gustavs
populæreste og mest optimistiske sange. Den siger i virkeligheden meget
om hans personlighed. Her synger Michael duet med Gustav og Bjørn Tidmand. Det er en glad lidt jazz præget version ala TV duetten
mellem Tidmand og Gustav fra 70’erne. En levende og glad start. Der efter går vi over i den første duet med Tina
Siel. Det er Thøger Olesens oversættelse af country klassikeren
”Jackson”, som bl.a. blev indspillet så fremragende af Lee Hazlewood
og Nancy Sinatra. Gustav indspillede den to gange. Første gang i 1967
sammen med Sys Gregers. Dengang hed den ”Langå”. Men da han
genindspillede den med Anniqa i 1977 var den blevet til ”Århus”. Det
er jo nok en by som flere kender. Michaels
version bruger også Århus som byen han vil stikke af til for at fører
sig frem. Det er stadig en god og livlig sang, og da Gustavs version ikke
er så kendt, er dette et godt bud på en ny dansk top træffer for
Michael – og Tina Siel, som jo også er et navn på Dansk Toppen. Der næst kommer ”Gem et lille smil til det bli’r
gråvejr”. Utvivlsomt også en af Gustavs virkelige perler, og måske
hans mest kendte og bedst huskede sang. Med en dejlig tekst af ham selv.
Michael synger den pænt i stil med Gustavs klassiske version, og Gustav
for da også lov til at synge et vers selv. ”Bag en lukket dør” fra Gustavs fremragende næsten
gennemførte country album ”Tiden går” er også en af Gustavs
virkelige perler. Dog ikke nær så kendt som den forrige. Det er igen
Gustav selv der har oversat sangen fra den fremragende Charlie Richs kæmpe
hit fra 1973. Michaels version er også her helt tro mod Gustavs
klassiker, og det er bestemt en god version. Jeg kan dog ikke forstå
hvorfor de spiller den berømte klaver intro på keyboard. Piano er måske
blevet for gammeldags? ”På et tæppe nær ved stranden” er også en dejlig tekst skrevet af Gustav. Men denne har han aldrig selv indspillet - så vidt jeg ved. Gustav skrev jo mange tekster til andre kunstnere – denne blev i sin tid indspillet af Anniqa. Et godt country præget nummer. Lidt i John Mogensen stil. En side gevinst ved denne CD, er at den sætter fokus på sang skriveren Gustav Winckler. 9 ud af CD’ens 15 sange har Gustav været med til at skrive. Som alt hvad Gustav lavede blev han aldrig rigtig anerkendt for det i den grad han fortjente – men han kunne da glæde sig over stor succes med de sange han skrev. Og han skrev flittigt. Vi har snart en side klar til internetet om de sange og melodier Gustav skrev under diverse navne. Hvis nogen af Gustavs indspilninger skulle være mere
kendt end ”Gem et lille smil”, kunne ”Skibet skal sejle i nat” være
et godt bud. Det var som bekendt den sang han vandt Melodi Grand Prix med
i 1957 sammen med Birthe Wilke. Michael synger her igen duet med Tina Siel,
og de slipper godt fra det. Det er jo en smuk melodi, og den har fået en
lidt mere nutidig lyd her. Her er det jo ikke det store gammeldags
orkester arrangement. Men en behageligt intim guitar præget version. Det
gør den lidt lettere. ”Der er intet der kan få mig til at glemme dig”
er også en sand Gustav perle. Han skrev den oprindelig til Anniqa, hvis
version er at finde på side 1 af Gustavs single med ”Gem et lille
smil”. Senere indspillede Gustav den dog selv til LP’en ”Gem et
lille smil”. Michaels version ligger sig også her tæt op af Gustavs. Måske
er det et musikspor med Gustav de har brugt? I hvert fald nynner Gustav
med på mellem spillet. I Gustavs version er det naturligvis en kvinde der
har forladt ham han ikke kan glemme. Men sunget af Michael har titlen
selvfølgelig fået en anden betydning. Her er
det hans far han synger om, og teksten er da også ændret lidt
hist og her, så den omhandler Michaels savn og erindringer om Gustav.
Dette kunne godt have gået hen og være blevet lidt for meget, og lidt søgt,
men det syndes jeg bestemt ikke det er blevet. Hylsten er holdt i en
munter tone og med ægte Wincklersk glimt i øjet, uden at der dog er
tvivl om at han mener det oprigtigt. Michael synger den godt, og virker
mere entusiastisk end ofte, og lyder som om han har glade minder om sin
far. ”Gæstebogen” er et rigtigt dansk top produkt,
som da også er lavet til det formål. Musikken er af Svend Ludvig, og
teksten af Gustav. Den er så typisk Dansk Top at det halve snildt kunne være
nok, hvis ikke Gustav i sin tid fremførte den så troværdigt. I Michaels
version har man moderniseret arrangementet og peppet den lidt op. Det er
ingen skade til. Teksten er endnu et eksempel på Gustavs positive
livsfilosofi, som går igen i så mange af hans tekster. ”Du har en ven” er jo en sand klassiker som alle
kender og holder af på engelsk. Men Gustav har altså også givet den en
dansk tekst, som oprindeligt blev indspillet af bl.a. Country Palle. Daimi
lavede en god version i 1995. Gustav selv sang kun et uddrag af den på
hans jubilæums party plade. Men her får vi den altså i en rigtig
Winckler indspilning, og den er jo smuk. ”Minderne er skabt af dig” er også fra Gustavs
”Gem et lille smil” LP. Det er lige som ”Gem et lille smil” en
fordanskning af et Dean Martin hit. Her er arrangementet også tæt op af
Gustavs. Han synger da også duet med Michael her. Igen kunne man fristes
til at sige at sangens titel har fået en dobbelt betydning. ”Spørg blot din mor” er til gengæld skrevet af
Jørgen Winckler - under navnet Jack Barry. Teksten er ok, men det har nu
aldrig været en af mine favoritter. Mor sange har lige som blomster sange
let ved at blive sådan lidt….! Her er der dog tale om en totalt
nyfortolkning. Den vel rigeligt søde melodi til den søde tekst er
virkelig blevet peppet op. Så måske skulle man tage den sang op til
fornyede overvejelser. Her lyder den i hvert fald helt tilforladeligt. Den anden side af singlen med ”Spørg blot din
mor”, var en af Gustavs virkelige klassikere ”Jeg vil vente ved
telefonen”. Her vælger Michael da også og følge Gustavs version. Jeg
bryder mig dog ikke så meget om, hvad det end er der lyder som en
harmonika på indspilningen. ”En har mit hjerte” er en af Gustavs oversete
perler. Han skrev den i starten af 60’erne sammen med Thøger Olsen. En
dejlig country præget pop sang. ”Ingen bryder livets cirkel” er til gengæld
vaske ægte country musik. Gustav skrev den meget smukke danske tekst og
indspillede en gældende version til hans LP ”Tiden går”. Flere har
indspillet den siden og Michaels version er bestemt heller ikke dårligt,
og musikken er igen – klart nok - lidt mere nutidig. Den sidste perle på pladen er endnu en duet mellem
Gustav og Michael. Det er ”White christmas” fra Gustavs mesterlige
jule plade fra 1978, som underligt nok hed ”Hvid jul”, selvom Gustav
havde insisteret på at synge netop denne sang på engelsk, til minde om
hans afdøde forbillede Bing Crosby. Michael har dog ikke noget imod at
synge den på dansk, så her får vi den altså både på dansk og
originalsprog. Og der er jo
ikke så længe til jul nu, så måske har vi et rigtigt jule hit her. Jeg
syndes ihvertfald det er en dejlig stemningsfuld version. Alt i alt må man sige at det er en behagelig plade
som nok skal glæde mange rundt om i de danske hjem, og så er pladen også
et godt træk for Michaels karriere. Den er nok noget letter tilgængelig
for det brede publikum end ”Fra nye vinkler”. Man må gå ud fra at
den nye plade i den grad tiltrækker større opmærksomhed til Michael, og
hjælper med at få slået hans navn fast for alvor. Det må gøre det
endnu lettere for ham, når han skal have jobs, og næste gang han skal
udgive en ny plade. Til den tid vil han sandsynligvis være meget mere
kendt – men forventningerne vil naturligvis også være store til hvad
de finder på næste gang. De gamle Dansk top sange er jo utroligt populære i denne tid – ikke mindst blandt de unge mennesker der syndes, at Johnny Reimar, Teddy Edelmann m.fl. er kult. Havde Gustav levet nu, ville han med garanti også have været kult – vildt kult. Lad os håbe Michael kan få lidt af den succes, der ville have tilsmilet Gustav, hvis han havde været her – han er jo tros alt den nærmeste til det og har ærligt fortjent det.
|