Michael Winckler

 

Michael Winckler News

Booking af Michael Winckler

 

Fra nye vinkler:

I denne uge hvor jeg sidder og skiver dette (Uge 7 – år 2000), er der en der har skrevet til Se & hørs brevkasse med følgende spørgsmål: Jeg tror ikke på genopstandelsen, men jeg hørte forleden i radioen Gustav Winckler synge ” Solen, månen og stjernerne”. Der blev bagefter sagt: ”Ja, det var Gustav Winckler anno 1999”. Findes der en naturlig forklaring på det?

Og det gør der naturligvis, som Se & Hør også svarer, så er det Gustavs søn Michael der har indspillet en plade i en slags opdateret Gustav Winckler stil.

Michael Gustav Winckler blev født på Nyholms klinik i 1956, mens Inge og Gustav boede på Fortvej i Rødovre. Allerede året efter købte Gustav det gamle bondehus i Mosede af hans ven tekstforfatteren Thøger Olesen. Huset blev moderniseret og i midten af 60’erne fik familien opført et nyt hus på grunden med bl.a. en stor kælderetage, som blev indrettet med lyd studie, og det der senere skulle blive til Wincklers Musikforlag.

Dette blev rammerne om Michaels opvækst. Et hjem der konstant summende af musikalsk kreativitet. Ikke så sært han blev inspireret til selv at begynde at spille – på guitar. Naturligt for et ungt menneske på den tid, var det dog mere Jimi  Hendrix og den slags Michael hørte end farens plader.

Men efter sin studenter eksamen kom han med far på turne, og spillede guitar for ham ved diverse live optrædener rundt om i landet. Disse turer kom til at betyde meget for Michael og hans forhold til hans travle far. Da Michael for nylig var i musikbutikken i TV fortalte han bl.a. Keld Heick om hvor meget han havde lært af det, og hvor sjovt de havde haft det.

En anden opgave Gustav kastede Michael ud i, var da han selv i 1977 skulle ud og spille i Cirkusrevyen, og derfor ikke havde tid til at tage sig af produktionen af  Rock Nalles nye plade. Gustav bad Michael, der da kun var 21 år, om at tage over. Det gik over alt forventning. Nalles og Michael fælles anstrengelser endte ud i LP’ en ”Rock kost”, hvor på der var hits som ”Min fars roe mark i Skjern” og ikke mindst ”Go’e gamle fru Olsen”.

Efter Gustavs død har Michael fortsat sin karriere som guitarist og har i tidens løb spillet rock, funk, blues og country, såvel i Danmark som i Tyskland. Ofte når publikum hørte det kendte efternavn, blev han opfordret til at synge sange fra sin fars repertoire. Det var dog kun i den snævreste venne og familiekreds han lod sig overtale.

Nu har han dog ombestemt sig, som han udtalte til Keld Heick i TV: ” Det er først nu jeg har fået de rigtige sange, og at tiden er til det”. Netop det med tiden er vigtigt. Underholdning er ikke længere et fy ord. Morten Korch og Dansk Top er helt acceptabelt i dag, og folk laber det i sig igen.

Da Michael for et par år siden havde brudt med det bandt han spillede med, og havde besluttet sig for at prøve som solist, stod det ham pludselig klart at det var begrænset hvad solist job der var til en guitarrist. Han så sig omkring og hørte en masse kolleger synge Gustav Winckler sange, og fandt det pludselig indlysende, at han vel nok havde den mest naturlige indfaldsvinkel til netop de sange. Med et udvalg af sine egne favoritnumre fra Gustavs store repertoire, samt en håndfuld af sine egne sange, startede Michael sin solist karriere.

I juni 1998 optrådte Michael i Tivolis Vise Vershus. Blandt publikum sad plade producenten Calle Sand (Inviteret af Inge Winckler), der i sin tid havde arbejdet med Gustav på Sonet, og siden bl.a. stået for Teddy Edelmanns kult hit om ”Himmelhunden”.

Calle Sand så straks muligheder i Michael. Han lød virkelig som Gustav, når han sang de gamle sange, og ligner også sin far en hel del. De fik hurtigt en aftale i stand og begyndte arbejdet med det der skulle blive Michael Wincklers debut plade ” Fra nye vinkler”. Præcis 20 år efter Gustavs død debutere hans nu 43 årige søn som solist.

Pladen består af 14 numre i en slags country inspireret  pop stil. Man har forsøgt at forestille sig hvordan Gustav ville have lydt i dag, men pladen bæger dog i lige så høj grad Michaels personlige præg. Han har skrevet 9 af de 14 sange. Endnu et af sin fars talenter han tilsyneladende har arvet. Enkelte numre lyder også som om de er mere inspireret af  Teddy Edelmann end Gustav Winckler. F.eks. ”Skru’ lige ned for blusset”. Det er sandsynligvis Calle Sand præg der skinner igennem, og det er jo også naturligt når man laver country musik, at lade sig inspirere af Teddy – dansk countrys grand ol´ man. Pladen er da også optaget delvis i Nashville, Tennessee med vaske ægte country musikere.

Er Michael Winckler så en ny Gustav Winckler?

Det er jo op til den enkelte at afgøre, men jeg tror egentlig slet ikke det er det han ønsker at være.  Havde det være tilfældet havde det været lettere for ham bare at indsynge nye versioner af Gustavs gamle succeser, og så rejse land og rige rundt og skabe fest og glæde med gammel nostalgi (I ordets bedste forstand). Det havde også været fint nok, og ville utvivlsomt have været en stor succes, men Michael vil mere end det. Han har selv noget på hjertet han vil af med. Han har sin egen stil, som ganske vist er inspireret af hans far, men dog helt hans egen. Han virker ikke som om han er en nær så glad og optimistisk mand som sin far, men snarer en almindelig dansk mand af idag, der har haft sine op og ned turer, og det er det den nye plade på smukkeste vis handler om.

Man kan med en smule fantasi se en fortløbende historie i de 14 sange, om denne nutids mands forhold til en kvinde han møder i det første nummer og efter diverse genvordigheder sidder ladt alene tilbage og drømmer om i det meget smukke afslutnings nummer.

Undervejs har han dog også glade stunder hvor det går rigtig godt, og der er her Gustavs inspiration for alvor kommer ind i billede. Sangen ”Solen, månen og stjernerne” er en glad sang i den gamle stil, og der er da også den, man med stor succes har prøvet på Dansk toppen. Det er en gammel sang som Gustav og Thøger Olsen skrev i 1960. Den blev med succes solgt til udlandet under titlen ”Girls of Copenhagen”, men blev underligt nok aldrig indspillet på dansk. Det er der nu rådet bod på. Det var Inge Winckler, der fandt den ude på Wincklers musikforlag og forslog Michael at indspille den. Det gjorde han heldigvis. Det er hans børn der synger kor, så det kan man da kalde et familie foretagende.

Den røg direkte ind på nummer 5 på Dansk toppen, og mens vi alle sammen holdt vejret sneg den sig lige så langsomt op på 1 pladsen!

Allerede få uger efter den var kommet ind på dansk toppen, var jeg til et sølvbryllup, og der var den til min store forbavselse allerede en del af sølvbryllups musikanternes repertoire. Det må da være tegn på at det er et rigtigt dansk top hit!

Der er dog en anden sang på pladen, der også har forbindelse til Gustav. Da de skulle finde sange til pladen har Calle Sand og Michael bl.a. set i Gustavs omfattende plade samling, og fundet at han havde markeret ”Don’t forbid me” på en af hans plader med Pat Boone, men han fik den som bekendt aldrig indspillet. Det er der også blevet rådet bod på nu. I den nye danske oversættelse er den blevet til ”Du forlod mig”. Den har de indspillet i ægte Gustav Winckler crooner stil, og det er selvsagt her Michael lyder mest som Gustav, og det er da også en af logens favoritter fra pladen. Michael mestre til fulde denne karakteristiske Gustav Winckler/Bing Crosby crooner bas frasering.  Andre favoritter er den muntre ”Du har noget der dur”, og de mere følsomme ”Når du er gået hjem”, ”Kærlighed i mig til dig”, og ”Søde drømme”.

Alt i alt en imponerende debut plade, som vil kan anbefale. De der kun har hørt ”Solen , månen og stjernerne”, og så tror de ved alt om hvordan den CD er, kan nok vente sig en overraskede eller to.

Med den succes ”Fra nye vinkler”, har fået ser vi med spændt forventning frem til Michaels næste udgivelse, og logen håber fortsat på, at kunne være heldige nok til at få oplevet Michael live. Han må kunne lave et fint show, når han kombinere sin egne sange med nogle af Gustavs evergreen, som de fleste rigtigt kan synge med på. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Winckler synger Winckler

Så er Michael Wincklers anden CD på gaden, og som bekendt hedder den ”Winckler synger Winckler”, med undertitlen ”Der er intet der kan få mig til at glemme dig”, og som sådan er den jo ment som en minde plade tilegnet Gustav. Men der ligger utvivlsomt også mere kommercielle tanker bag.  Folk der har set Michael spille live for bare nogle få år tilbage, fortæller at han kun modvilligt spillede sin fars gamle succer. Han har naturligvis været nervøs for at  komme til totalt at stå i skyggen af sin berømte far, og dette bar hans første solo plade da også præg af. Godt nok lyder han lidt som Gustav, og nogle få sange fra pladen var da også i stil med Gustavs de gamle, men hovedparten af pladen var meget personlig og i Michaels helt egen stil - og i de fleste tilfælde var det hans egen tekster. En udtagelse var ”Solen, månen, og stjernerne”, som var en glad melodi Gustav har skrevet, men aldrig selv indspillet. Det var netop den sang Michael toppede Dansk toppen med.  Med alligevel syndes jeg roligt man kan sige at den første plade til fulde viste, at han kan selv. 

Om det er dette der har befriet ham nok for Gustavs skygge, eller folks stadig plagen for at høre de gamle gyldne succer, der har fået Michael til nu at gå med til at indspille en hel plade med gamle Gustav sange kan man jo kun gætte på. Og man må sige det er hel hjertet gjort. Han har udvalgt en samling af hans egen favorit Gustav sange – hits og mindre kendte – men de fleste gode bud på at være iblandt Gustavs bedste - selvfølgelig er der nogle favoritter man spørg sig selv om hvorfor de ikke kom med – men der er jo også så mange at vælge imellem, og grænser for hvad der kan være på en CD. 

Michael går endda så langt som til at synge flere duetter med sin afdøde far, med fare for at folk siger – nej Gustav var nu alligevel bedre.  På den anden side er det nok noget han har hørt før, og ville høre under alle omstændigheder. Han lader da heller ikke til at prøve at lægge skjul på dette. Som han selv har sagt i et interview er folk jo godt klar over, at det er ham der synger og ikke Gustav, ”…og jeg påstår ikke jeg kan lave det lige så godt som ham – det er der vist ikke nogen der kan. Foreløbig kan jeg ikke se nogen der har det format, heller ikke mig selv”. Nej det er ingen skam for Michael, at heller ikke han helt kan fremføre sangene som Gustav kunne. Men han gør da et hæderligt forsøg, og kommer nok så tæt på som det er muligt. Nogen af sangene er holdt i den gamle stil og lyder virkeligt meget som Gustav, andre har de valgt at nyfortolke. De har gjort sangene lidt mere nutidige, samtidig med de har holdt fast i ånden fra den gang. Michael er nok den første i Danmark der ved hjælp af optage teknik synger duet med en afdød sanger, men i udlandet har man jo flere eksempler. Bedst kendt selvfølgelig Natalie Cole’s duet med hendes far på ”Unforgettable”(1993), men også f.eks. Tony Bennett har sunget duet med Billie Holiday på hans hyldst CD til hende ”Bennett on Holiday”(1997). 

Den nye Michael Winckler plade starter med ”Lidt go’ musik”  - en af Gustavs populæreste og mest optimistiske sange. Den siger i virkeligheden meget om hans personlighed. Her synger Michael duet med Gustav og Bjørn Tidmand.  Det er en glad lidt jazz præget version ala TV duetten mellem Tidmand og Gustav fra 70’erne. En levende og glad start. 

Der efter går vi over i den første duet med Tina Siel. Det er Thøger Olesens oversættelse af country klassikeren ”Jackson”, som bl.a. blev indspillet så fremragende af Lee Hazlewood og Nancy Sinatra. Gustav indspillede den to gange. Første gang i 1967 sammen med Sys Gregers. Dengang hed den ”Langå”. Men da han genindspillede den med Anniqa i 1977 var den blevet til ”Århus”. Det er jo nok en by som flere kender.  Michaels version bruger også Århus som byen han vil stikke af til for at fører sig frem. Det er stadig en god og livlig sang, og da Gustavs version ikke er så kendt, er dette et godt bud på en ny dansk top træffer for Michael – og Tina Siel, som jo også er et navn på Dansk Toppen. 

Der næst kommer ”Gem et lille smil til det bli’r gråvejr”. Utvivlsomt også en af Gustavs virkelige perler, og måske hans mest kendte og bedst huskede sang. Med en dejlig tekst af ham selv. Michael synger den pænt i stil med Gustavs klassiske version, og Gustav for da også lov til at synge et vers selv. 

”Bag en lukket dør” fra Gustavs fremragende næsten gennemførte country album ”Tiden går” er også en af Gustavs virkelige perler. Dog ikke nær så kendt som den forrige. Det er igen Gustav selv der har oversat sangen fra den fremragende Charlie Richs kæmpe hit fra 1973. Michaels version er også her helt tro mod Gustavs klassiker, og det er bestemt en god version. Jeg kan dog ikke forstå hvorfor de spiller den berømte klaver intro på keyboard. Piano er måske blevet for gammeldags? 

”På et tæppe nær ved stranden” er også en dejlig tekst skrevet af Gustav. Men denne har han aldrig selv indspillet - så vidt jeg ved. Gustav skrev jo mange tekster til andre kunstnere – denne blev i sin tid indspillet af Anniqa. Et godt country præget nummer. Lidt i John Mogensen stil. En side gevinst ved denne CD, er at den sætter fokus på sang skriveren Gustav Winckler. 9 ud af CD’ens 15 sange har Gustav været med til at skrive. Som alt hvad Gustav lavede blev han aldrig rigtig anerkendt for det i den grad han fortjente – men han kunne da glæde sig over stor succes med de sange han skrev. Og han skrev flittigt. Vi har snart en side klar til internetet om de sange og melodier Gustav skrev under diverse navne.

Hvis nogen af Gustavs indspilninger skulle være mere kendt end ”Gem et lille smil”, kunne ”Skibet skal sejle i nat” være et godt bud. Det var som bekendt den sang han vandt Melodi Grand Prix med i 1957 sammen med Birthe Wilke. Michael synger her igen duet med Tina Siel, og de slipper godt fra det. Det er jo en smuk melodi, og den har fået en lidt mere nutidig lyd her. Her er det jo ikke det store gammeldags orkester arrangement. Men en behageligt intim guitar præget version. Det gør den lidt lettere. 

”Der er intet der kan få mig til at glemme dig” er også en sand Gustav perle. Han skrev den oprindelig til Anniqa, hvis version er at finde på side 1 af Gustavs single med ”Gem et lille smil”. Senere indspillede Gustav den dog selv til LP’en ”Gem et lille smil”. Michaels version ligger sig også her tæt op af Gustavs. Måske er det et musikspor med Gustav de har brugt? I hvert fald nynner Gustav med på mellem spillet. I Gustavs version er det naturligvis en kvinde der har forladt ham han ikke kan glemme. Men sunget af Michael har titlen selvfølgelig fået en anden betydning. Her er  det hans far han synger om, og teksten er da også ændret lidt hist og her, så den omhandler Michaels savn og erindringer om Gustav. Dette kunne godt have gået hen og være blevet lidt for meget, og lidt søgt, men det syndes jeg bestemt ikke det er blevet. Hylsten er holdt i en munter tone og med ægte Wincklersk glimt i øjet, uden at der dog er tvivl om at han mener det oprigtigt. Michael synger den godt, og virker mere entusiastisk end ofte, og lyder som om han har glade minder om sin far. 

”Gæstebogen” er et rigtigt dansk top produkt, som da også er lavet til det formål. Musikken er af Svend Ludvig, og teksten af Gustav. Den er så typisk Dansk Top at det halve snildt kunne være nok, hvis ikke Gustav i sin tid fremførte den så troværdigt. I Michaels version har man moderniseret arrangementet og peppet den lidt op. Det er ingen skade til. Teksten er endnu et eksempel på Gustavs positive livsfilosofi, som går igen i så mange af hans tekster. 

”Du har en ven” er jo en sand klassiker som alle kender og holder af på engelsk. Men Gustav har altså også givet den en dansk tekst, som oprindeligt blev indspillet af bl.a. Country Palle. Daimi lavede en god version i 1995. Gustav selv sang kun et uddrag af den på hans jubilæums party plade. Men her får vi den altså i en rigtig Winckler indspilning, og den er jo smuk. 

”Minderne er skabt af dig” er også fra Gustavs ”Gem et lille smil” LP. Det er lige som ”Gem et lille smil” en fordanskning af et Dean Martin hit. Her er arrangementet også tæt op af Gustavs. Han synger da også duet med Michael her. Igen kunne man fristes til at sige at sangens titel har fået en dobbelt betydning. 

”Spørg blot din mor” er til gengæld skrevet af Jørgen Winckler - under navnet Jack Barry. Teksten er ok, men det har nu aldrig været en af mine favoritter. Mor sange har lige som blomster sange let ved at blive sådan lidt….! Her er der dog tale om en totalt nyfortolkning. Den vel rigeligt søde melodi til den søde tekst er virkelig blevet peppet op. Så måske skulle man tage den sang op til fornyede overvejelser. Her lyder den i hvert fald helt tilforladeligt. 

Den anden side af singlen med ”Spørg blot din mor”, var en af Gustavs virkelige klassikere ”Jeg vil vente ved telefonen”. Her vælger Michael da også og følge Gustavs version. Jeg bryder mig dog ikke så meget om, hvad det end er der lyder som en harmonika på indspilningen. 

”En har mit hjerte” er en af Gustavs oversete perler. Han skrev den i starten af 60’erne sammen med Thøger Olsen. En dejlig country præget pop sang. 

”Ingen bryder livets cirkel” er til gengæld vaske ægte country musik. Gustav skrev den meget smukke danske tekst og indspillede en gældende version til hans LP ”Tiden går”. Flere har indspillet den siden og Michaels version er bestemt heller ikke dårligt, og musikken er igen – klart nok - lidt mere nutidig. 

Den sidste perle på pladen er endnu en duet mellem Gustav og Michael. Det er ”White christmas” fra Gustavs mesterlige jule plade fra 1978, som underligt nok hed ”Hvid jul”, selvom Gustav havde insisteret på at synge netop denne sang på engelsk, til minde om hans afdøde forbillede Bing Crosby. Michael har dog ikke noget imod at synge den på dansk, så her får vi den altså både på dansk og originalsprog.  Og der er jo ikke så længe til jul nu, så måske har vi et rigtigt jule hit her. Jeg syndes ihvertfald det er en dejlig stemningsfuld version. 

Alt i alt må man sige at det er en behagelig plade som nok skal glæde mange rundt om i de danske hjem, og så er pladen også et godt træk for Michaels karriere. Den er nok noget letter tilgængelig for det brede publikum end ”Fra nye vinkler”. Man må gå ud fra at den nye plade i den grad tiltrækker større opmærksomhed til Michael, og hjælper med at få slået hans navn fast for alvor. Det må gøre det endnu lettere for ham, når han skal have jobs, og næste gang han skal udgive en ny plade. Til den tid vil han sandsynligvis være meget mere kendt – men forventningerne vil naturligvis også være store til hvad de finder på næste gang. 

De gamle Dansk top sange er jo utroligt populære i denne tid – ikke mindst blandt de unge mennesker der syndes, at Johnny Reimar, Teddy Edelmann m.fl. er kult. Havde Gustav levet nu, ville han med garanti også have været kult – vildt kult. Lad os håbe Michael kan få lidt af den succes, der ville have tilsmilet Gustav, hvis han havde været her – han er jo tros alt den nærmeste til det og har ærligt fortjent det.