Hostet af Gustav Winckler Logen af 1996
Papa
Bue’s viking jazzband må være det berømteste danske jazzband nogensinde.
Regnet for et af Europas tre - fire største jazzband. De havde utrolig succes i
over 50 år. Selvfølgelig har de gjort sig mest bemærket i Europa, men de
har også gjort lykke i de fleste andre dele af verden. De gjorde sågar indtryk
i jazzens hjemby, New Orleans, i 1969, hvor de imponerede ved New Orleans Jazz
& Heritage Festival, og blev hædret med byens "gyldne nøgler". De
har i årenes løb spillet med mange af de store jazz legender, der slog vejen
forbi København, som i hvert fald dengang
var en jazzby. I
1970’erne havde de stor succes med at lade deres banjospiller – Liller -
synge jazz på dansk! Dette førte til dennes solo karriere som ”Dansk pop”
sanger. Arne
Bue Jensen, som han egentlig hedder, blev født den 8. maj 1930. Eftersigende i et
baglokale til en skobutik på Amager i en frokost pause! Der skulle mere til at
slå folk ud dengang. Som så mange andre børn siges det, at Arne startede med
at spille på redekam. Hans store interesse for jazz sprang først for alvor
ud i fuld flor under besættelsen, hvor hans bror en dag kom hjem med en hel kasse
jazzplader. Arnes bror hjalp med at sejle nogle flygtninge over til Sverige, og
nogen gange havde de taget mere med, end de kunne få med over. Det var sådan,
at en kasse jazzplader havnede i hænderne på Arne. Der var plader med de
store swing orkestre som Harry James, Artie Shaw, Tommy Dorsey, Gleen Miller og Bert
Ambrose, men også plader fra American Music, der på den tid var inde i deres
tid med revival af de oprindelige New Orleans jazzmusikere som f.eks: Bunk
Johnson og George Lewis. Denne revival af den gamle jazzstil, var en slags
modstand mod Be-bob og de andre nye tendenser i jazzen. Disse plader dannede et stabilt
fundament for den jazzstil, som Arne senere skulle blive så berømt for.
Siden udvidede han naturligt nok sin samling med indspilninger af
Louis Armstrong, Kid Ory, Fats Waller, King Oliver og mange flere. Også
bluessangere som Huddie Ledbetter m.fl. faldt i hans smag.
Arne Jensen
skal også have hørt jazz forskellige steder i udlandet, da han en tid var sømand.
Han vendte hjem fyldt med toner og rytmer, og ønskede brændende selv at spille
jazz. Derfor købte han en trombone for 375 kr. Det tog ham flere år at betale
af på den. Det var Karl Friss fra det Kgl. Kapel, der var så venlig at vise ham
de 7 positioner på basunen. Men ellers er han selvlært. Arne Jensen må jo have øvet
sig en del, for snart var han i stand til at spille med andre jazzinteresserede
unge mennesker.
Han optrådte offentligt første gang i begyndelsen af 1950'erne ved Københavns
Jazzklubs første Jazzbandball i selskabslokalerne i Polensgade. Han var på det
tidspunkt medlem af orkestret ”Royal Bluesmen". De ændrede snart navn til ”Bohana Jazzband”. Arne spillede
også i ”Henrik Johansen’s jazzband” og ”Saint Peter’s Street
Stompers”. Der findes faktisk nogle få pladeindspilninger af Arne sammen med
de to førstnævnte bands fra henholdsvis den 26.2.1954 og 6.3.1955. En
dag fik nogle lokale jazzmusikere - mere eller mindre under ledelse af Kid
Erichsen - lov til at spille lidt på en bar i Nyhavn i en pause. Det var jo
ellers mest harmonika, og sømandsvalse den stod på der. Man havde ikke rigtigt
troet på jazz i Nyhavn, men snart kom interesserede folk til, og det endte med at bandet blev engageret. Først på Skipperkroen, som dog kun havde
licens til tre musikere. Derfor måtte de skiftes til henholdsvis at spille, og drikke en øl i baren!
I maj 1956 flyttede nogen af dem over til cafe Cap Horn, hvor de alle kunne spille med, og det var her Arne blev
en fast del af bandet, der ellers bestod af Hans Jørgen Larsen (tp), Jørgen
Svare (cl), Ib Lindschouw (t), Erik Carlsen (b) og Poul Harder (bjo). Sidste nævnte
blev dog snart skiftet ud med Bjarne Rønne Pedersen, som de kaldte
”Liller”. Han var blevet tilbage på Skipperkroen, men kom ikke så godt ud
af det med den nye trompetist der. Derfor byttede Liller og Poul Harder
simpelthen plads. Liller, Jørgen Svare, Arne Bue Jensen og Ib Lindschouw, der på dette tidspunkt
var henholdsvis 20, 21, 26 og 28 år, forblev et fast fundament for bandet de næste
mange år. Arne
var den naturlige leder af bandet. Han var en af de ældste, og var god til at snakke
med folk. Han var også den eneste af dem der havde børn. Derfor var det
naturligt, efter udenlandsk forbillede, at give han tilnavnet "Papa". I starten
kaldte de bandet Papa Bue’s New Orleans jazzband. Også meget naturligt, da
det jo fortrinsvis var New Orleans jazz i den gode gamle stil de spillede. Dette
blev start skuddet til at den jazz interesserede ungdom holdt sit indtog i
Nyhavn – til glæde for restauranter og barer. Hele Nyhavns image og ry blevet
ændret. ”Pæne” folk kom til og færdes uforstyrret blandt alle de andre.
Der var sjældent ballade. Alle var så positive og glade. Jazz gør noget ved
folk, som Papa Bue har sagt. Det
lykkes dem da også at få et engagement i Tyskland i sommeren 1956. De efterlod
deres sidste gager til familien derhjemme, og drog fortrøstningsfuldt af sted.
Det var ved denne lejlighed at bassisten Erik Clausen blev afløst af 21-årige
Mogens Seidelin. Ham kaldte de naturligt nok ”Basse”. Clausen ville ikke med
til Tyskland. Gerhard
Vohwinkels tid hos Papa Bue blev dog kort. Ingen havde tænkt på, at tyskeren
skulle have arbejdes- og opholdstilladelse. Kort før juleaften 1956 blev han
derfor hentet af fremmedpolitiet og sendt hjem! Flere forskellige trompetister
skiftes til at tage hans plads. Palle Nielsen, Ib Olsen og en tid den engelske Bob Wallis. Det
var i vinteren 1957 på Cap Horn, at den amerikanske karikatur tegner, skribent
og senere sanger og komponist Shel Silverstein så - og ofte optrådte med Buerne - og
skrev en artikel til ”Playboy”, omhandlende hans forbavselse ved pludselig at
opleve disse
”langskæggede vikinger” spille uforfalsket New Orleans og Chicago jazz,
bedre end mange trad-bands hjemme i USA. Denne
artikel gav dem ideen til det velkendte navn: ”Papa Bue’s viking
jazzband”. Det er et usædvanligt navn, som man husker, som gjorde sig godt
internationalt - og så var der gode
reklamemuligheder i det – som de da også skulle udnytte til det yderste.
Flere
Tysklandsture fulgte. Igen med Gerhard Vohwinkel og en kort tid Theis Jensen
ved trompeten, inden de endelig fandt sammen med Finn Otto Hansen, der tidligere
havde spillet med et band, der kaldte sig ”Papa Benny’s jazzband”. Finn
Otto Hansen var en teknisk brillant og meget opfindsom trompetist, og hans tilstedeværelse
løftede straks Papa Bue’s band til nye højder. Ole Bendix har i sin
bog om Bue udtrykt det som følger: Vikingerne
var klar til at erobrer verden! Og tiden var til det. Der var et stort trad-jazz
boom i gang over hele Europa. En ny europæisk jazzrevival. For
lige at summere op så var det klassiske line up af vikingerne som følger: Arne
”Papa” Bue Jensen (Trombone) Tidligere skotøjsfabrik, sømand m.m. Finn
Otto Hansen (Trompet) Tidligere smed. Jørgen
Svare (Klarinet) Tidligere universitets studerende – romersk sprog. Bjarne
”Liller” Petersen (Banjo & sang) Tidligere arbejdsmand. Ib
Lindschouw (Trommer) Tidligere spillemand og cykelbud. Mogens
”Basse” Seidelin (Bas) Tidligere værktøjsmager i Sverige. Læser til
maskiningeniør. Da
de i efteråret 1958 atter var på dansk grund, gik bandet i studiet og
indspillede deres første LP: ”Beware the Vikings are over us”.
På omslaget af denne LP kan man se Buerne i de
omdiskuterede vikingedragter, som de ved særlige lejligheder optrådte i de
år. Pladen var ægte New Orleans revival – european style. Nogen eksperter mener den er
blandt genrens bedste europæiske plader. På
denne LP finder man midt mellem alle jazztitlerne en jazzificeret version af den
gamle danske revy sang ”Nyboders pris”, som Olga Svendsen i sin tid havde
haft succes med. Papa Bue har fortalt, at det var Ib K. Olsens orkester, der var begyndt
med at
spille ”Nyboders pris”. Tanken om at jazzificere kendte slagere, er jo
heller ikke så fjern. Louis Armstrong havde gjort det i mange år. Men uanset
hvem der begyndte, så blev ”Nyboders pris” i Buernes version, deres første store folkelige
succes, som følge af at de optrådte med den i Tv’s pladeparade i starten af
1959. Senere på året kunne man også opleve dem i fuld vikingeudstyr optræde
med ”When the saints go marching in” i filmen ”Soldaterkammerater rykker
ud”. De medvirkede også i en tysk
film der hed ”Jazzband –iten” af Bodo Ulrich. Det
blev dog en anden jazzificering af et gammelt nummer, der blev deres store
internationale gennembrud. Det var noget af en skandale succes, da de fandt på at jazzificere
den gamle tysk/østrigske vuggesang ”Schlafe mein Prinzchen”.
Forargede folk skældte ud i pressen, og pladen blev forbudt på flere
radiostationer. Det var selvfølgelig en ubetalelig reklame, og gjorde
kun pladen endnu mere kendt, og man mener den solgtes i over 1.000.000 eksemplarer i Europa. Det var mange
– ikke mindst dengang. Det kom så vidt, at Papa Bue i nogle undersøgelser var
mere kendt i Tyskland end Louis Armstrong! Andre
store hits var ”1919 March"(1958) og ”White cliffs of
Buerne
startede også en endeløs række af provinsturnere i deres hjemland. Tit
slog kendte udenlandske jazzgiganter dem følge. Allerede i 1959 var de således
på turne med New Orleans legenden George Lewis. ”Et dejligt menneske, som vi
kom til at elske. Og så var han så gennemmusikalsk, at han kunne få hver af
os til at yde sit absolut bedste”, har Papa Bue udtalt. Denne oplevelse havde
også stor betydning for bandets musikalske udvikling. Til gengæld udtalte Lewis ved
flere lejligheder, at Buerne var et af verdens bedste traditionelle jazzbands.
Og den ros kom da fra en, der må vide hvad han talte om. I sin bog om George
Lewis ”Call him George”(1961) har Ann Fairbairn beskrevet amerikanernes forbløffelse,
da de ankom til Københavns hovedbanegård, og blev modtaget af Buerne i fuld
viking mundering: ”Indtil man har oplevet et orkester bestående af vikinger i
fuld krigsmaling storme frem i en blues fra USA’s dybe syd, derefter slå over
fra den til en march fra New Orleans, og fra den march over i en spiritual uden
at stoppe for at få vejret, indtil da har man ikke loddet forbløffelsens dybe
vande”! Det
var kronen på værket, og den endelige blåstempling af Buerne, at de turnerede både i Danmark og
udlandet - og også indspillede en LP med denne levende jazzlegende, som var en af
deres store forbilleder. Flere anmelder under deres tysklandsturne fremhævede
faktisk Buerne frem for Lewis, og det engelske band, der var med på turneen: ”Ken Colyer’s jazzmen and skiffle group”. Specielt var der ros til Finn Otto
Hansen, og den stadigt mere og mere drevne Jørgen Svare. Perioden
1959 – ca. 1963 var Papa Bue’s helt store guldalder. Der var bud efter dem
overalt. Vikingerne indtog det meste af vest Europa, og også England.
Koncerthuse, jazzrestauranter, radio og tv stationer rundt om i Europa ventede på
dem, og overalt hvor de kom frem, var det nærmest et folkekrav, at de snart måtte
komme igen. I
løbet af 1962 blev trommeslageren Ib Lindschouw efter et kort intermezzo med
Henrik Jensen afløst af Knud Ryskov
Madsen fra Papa Benny’s band, men det ændrede ikke den velkendte stil. Madsen
skulle tage sig af trommerne de næste ca. 20 år.
Buerne
indspillede mange plader i disse år, og solgte dem i mængder som ellers kun
pop og rock’n’roll stjerner gjorde. Det er de færreste jazzplader der fandt
vej til hitlisterne, men det gjorde Papa Bue’s. De var ligefrem udsat for idoldyrkelse - bl.a. i ugebladet Tempo - i
stil med Elvis og f.eks. Otto Brandenburg herhjemme. Med en så sjælden succes
for et jazzband, var der naturligvis de jazzfanatikere der spekulerede på, om
man overhovedet kunne tage Buerne seriøst. Alt i alt samlede de fleste
sig dog om Buerne, og de spillede med succes for alle mulige vidt forskelligartede
publikummer på mange forskellige spillesteder - fornemme som mere skumle. De
bredte sig over mange former for traditionel musik, som titlen på en af deres
Lp’er antyder: ”Papa
Bue's Viking Jazzband plays spirituals, marches, ragtime, cakewalk, blues and
standards”. Et godt overblik over denne klassiske periode i Papa Bue’s
karriere kan man få ved at investere i opsamlings CD'en: ”The hit
singels”. Her kan man ud over det ovennævnte, også høre dem spille klassisk
musik, tv- og film-temaer, gospel, og tyske børnesange! Det er jo et spørgsmål
om smag og behag, men udover de allerede nævnte store hits, holder jeg f.eks.
meget af deres version af ”Li’l Liza Jane” og ”Washington square”,
hvor Liller spiller noget fantastisk banjo.
Som
bekendt valgte man ikke at opløse bandet, men derimod at få en
mand mere med. Det var her Jørn Jensen kaldt ”Jønne” trådte til. Han
havde i perioden 1955 til 1959 haft hans eget jazzband ”Storyville Jazzmen”,
og der efter spillet hos trompetisten Arvid Meyer. Det var en drøm, der gik i
opfyldelse for ham, da han kom med i Papa Bue’s band. Jønne var en fremragende
pianist, med en mere bluespræget stil, som lige var den vitamin indsprøjtning
Buerne havde brug for. Der ud over var han en dreven arrangør, og frem over
stod han for de fleste arrangementer og valgte også meget af repertoiret. Dette
førte bl.a. til at bandet fik en del Duke Ellington numre på programmet. Bandets
sound blev mere moderne og strømlinet med pianoet. Lillers swingende banjo, som havde været
så karakteristisk en del af bandets sound, trådte nu ofte i baggrunden. På de
mere bluesprægede ting, som de nu fik med, spillede Liller ofte slet ikke med, eller
også spillede han til tider på firestrenget guitar. Til gengæld gjorde han mere ud af sin sang.
Han sang oftere både på de hurtige jazznumre, men også på mere blues og gospel
prægede ting. Det var i disse år, man begyndte at tale om ham, som Europas
bedste jazzsanger! Det
var også på denne tid, at Mogens ”Basse” Seidelin valgte at springe fra.
Han blev afløst af Jens Sølund. Han var noget yngre end de ”gamle”
vikinger, men ikke mindre fremragende. Han var startet som bassist i Henrik
Johansens orkester allerede som 16-årig i 1962. I 1965 fik han chancen
hos Papa Bue, og de næste 20 år dannede han en solid bund på utallige
indspilninger og live-optrædener. Selvom han var 10 – 15 år yngre end de
andre, har denne venlige og muntre bassist utvivlsomt straks passet som fod i
hose til resten af Buerne. Det var et godt valg. Sølund skulle snart vise sig, at
kunne trylle med sin bas, og han var i lange perioder regnet for Danmarks bedste
bassist inden for traditionel jazz. Mange
jazzklubber var som nævnt lukket, men restaurant ”Vingaarden” i København,
forblev et populært jazzsted, hvor jazzfans, musikere, kunstnere, skuespiller
og andet godt folk mødtes. Buerne var fra midten af 1960’erne husorkester
her. De hyppige optrædener her var med til at bevare en rutine og sammenspil
langt ud over det sædvanlige. Der er bevaret en live-indspilning fra dette
sted på LP’en ”Live i Vingaarden” (1975). Den
første single med det nye lineup var en fuldtræffer. ”Everybody loves
Saturday night”, som var en direkte videre udvikling af den gamle swingende
stil. Der var kræset om den, og Lillers vokal sad lige i øjet. Endnu en
klassiker var født. De
fortsatte også med at samarbejde med store jazzlegender, der gæstede landet.
Det blev både til turner og pladeindspilninger. Således indspillede de i
1966 nogle numre med Edmond Hall. De fleste af indspilningerne medvirkede der
dog kun dele af bandet på. Det lykkes ikke på samme måde som tidligere med
George Lewis, at indpasse Halls stil til Papa Bue’s band. På de fleste af
indspilningerne var det derfor blot en rytmegruppe bestående af Jørn Jensen, Jens Sølund
og Knud Ryskov Madsen, der bakkede Hall op. Det blev for øvrigt de sidste studieindspilninger
Edmond Hall lavede, da han døde kort efter. De
havde også besøg af selveste Ben Webster, Chicago pianisten Art Hodes, swing
trompetisten Charlie Shavers, J.C Higginbotham, der spillede en fremragende
trombone, den utrolige pianist Earl Hines (en af Jønnes forbilleder), den
banebrydende jazzviolinist Stuff Smith, Ray Nance, cool jazz trompetisten Ruby
Braff og en af Svares forbilleder - Albert Nicholas. Papa Bue har fortalt om, hvor
nervøs han var over at spille med disse mestre, og hvordan han til tider, måtte
sætte sig ned i salen, og se ud som han ledede bandet og lige skulle høre
sounden - simpelthen fordi de
spillede nogle så svære ballader, at Papa Bue ikke kunne være med.
Det har han i den grad forstået. En af hemmelighederne har utvivlsomt
netop været Bue’s evne til, at samle de bedst tænkelige musikere omkring sig, og skabe et
forum for dem, så de er blevet hos ham i utroligt mange år: ”De havde det jo
godt. Der var styr på det, og vi havde det sjovt”, har Bue udtalt. Han skabte et forum, hvor musikeren i den grad trives. En smittende spilleglæde og
en entusiasme ud over det sædvanlige, har altid kendetegnet bandet, og er
utvivlsomt også en af hemmelighederne bag det faktum, at de kunne holde sig
mere eller mindre på toppen i over 50 år. Papa Bue har styret bandet
professionelt i alle disse år. Han har ikke eksperimenteret for meget med
sounden – folk skulle kunne høre, at det var Buerne der spiller. Han
kalder deres musik for brugs-musik. Det blev skabt for at underholde folk, og
til at danse til. Og når folk var blevet underholdt, kom de jo igen. Når det altid
velklædte band spillede live, sørger de for at skifte tempo og tone art hyppigt,
og ikke spille for lange numre. Bl.a. på den måde fastholdt de folks opmærksomhed. Ingen
lange ophold mellem numrene, for at diskutere hvad de nu skal spille, som
jazzband ellers har for vane. Det gjorde Buerne inden de gik på scenen. I alle
årene forsøgte Papa Bue at holde stilen simpel, men effektivt. Den vej som Louis
Armstrong havde stukket ud: "Spilleteknik skal ikke bare bruges for teknikkens skyld og for at
vise, hvad man kan. Spil enkelt og
beskedent. Teknikken er et hjælpemiddel til at udtrykke sig". Dette er
udtalelser fra Papa Bue, men det kunne lige så godt have været Armstrong.
I
slutningen af 1960’erne tog Buernes karriere endnu en drejning. De havde
i stadig større grad satset på Lillers store talent som jazzsanger, og nogen den idé,
at lade Liller synge på dansk. Som et opgør mod den bølge
af engelsksproget musik, som totalt overskyggede musikscenen i Danmark både i pladeindustrien
og i radioen, var bl.a. sangskriveren Thøger Olesen begyndt at slå et slag for,
at der skulle synges på dansk. Således havde han med stor succes skrevet dansk
beat musik til Peter Belli. Dansk toppen startede også så småt op i 1968 efter
svensk forbillede. Tanken om jazz på dansk, var altså ikke så fjern, som man skulle tro. Det var i denne
forbindelse, at Buerne indledte et succesfuldt samarbejde med crooneren Gustav Winckler,
der blev valgt som producer af Lp’en, der kom til at hedde: ”Køb Dansk”. Winckler havde som bekendt mange års erfaring med at synge på dansk, og
også som pladeproducer, og han gik straks godt i spænd med Buerne. Winckler
forstod, som den hyggelige mand han var, at skabe en hyggelig atmosfære
i studiet, så Buerne ligesom fik leget sig frem til at skabe det sprudlende
resultat. Liller
kom i skole hos Gustav Winckler, og lærte efter eget udsagn en masse af Gustav, der
gladelig øste af sin erfaring. Det er blevet fortalt at Gustav bl.a. måtte lære Liller, at synge pænt dansk, da han løb rundt og talte med en
temmelig københavnsk dialekt. Det
var sådan set den gamle idé med at jazzificere ”Nyboders pris”, man førte et skridt videre, ved også at synge
sangen. Lp'en "Køb Dansk" var en
samling af gamle populære sange, der her swinger, som man ikke skulle havde troet
muligt. Deriblandt flere fra Gustav Wincklers eget repertoire - ”Giv mig dit
hjerte, Maria” og ”Lille mand du græder”. En svensk folkesang ”I en rødmalet
hytte”, en countrysang ”Et brev med små violer” - og gamle travere som
”Det var på Capri”, fik også en jazzindsprøjtning. Højdepunkter var Lillers rørende version af ”Glemmer du” og en swingende ”Bel Ami”.
En single indspillet ved samme lejlighed var netop ”Nyboders pris” – med
sang. Det
næste skridt i deres karriere på dansk var at indspille en nyskreven dansk sang. Gustav Winckler, der også var musikforlægger, havde købt
en del sange af John Mogensen, som i disse år var inde i en svær periode. Da
Mogensen nogle år senere fik succes igen, solgte Winckler sangene tilbage
til ham - for han skulle jo bruge dem selv. Således havde Gustav altså i
virkeligheden lånt Mogensen pengene – på en pæne måde. Men
en af sangene brugte han dog. Mogensens sikkert selvbiografiske sang ”Sidder på
et værtshus” passede perfekt til Bjarne Liller og Buerne, og var vist også
skrevet med Liller i tankerne. Den kom på gaden i
1969 og blev en stor succes. Endnu en ægte klassiker var født. Det
var også på denne tid, at Papa Bue skulle tage en ikke ringe del i hvad der
skulle vise sig, at blive et stykke dansk filmhistorie. Erik Balling og Henning Bahs lavede i 1968 den første Olsen Banden-film, og banden skulle have et
musikalsk tema. Balling bad Bent Fabricius-Bjerre, der skulle skrive musikken,
om at lave et muntert tema, der kunne gå igen filmen igennem - ligesom Gøg og
Gokke havde haft det. Det skulle gerne være lidt flosset i kanten og skulle kunne
varieres i alle tænkelige former og stilarter, skal Balling have sagt. De blev
enige om, at lave en glad dixieland melodi og få Papa Bue’s orkester til
at indspille den.
Bent Fabricius har fortalt, hvordan han greb dette an. Buerne var
ikke så stærke til at læse noder, så i stedet lavede han et demobånd, som de lærte melodien efter. Derefter gik de i studiet i 2 dage og
indspillet alle mulige versioner af melodien, som siden er blevet brugt i de mange Olsen Banden film. Resultatet blev som bekendt alle tiders, og der er
med garanti ikke mange danskere, der ikke kender den melodi. Det er dog ikke længere alle
der er klar over, at det var Buerne der spillede den. I
den 10. Olsen Banden-film, ”Olsen Banden går i krig” (1978), ser man i et
kort glimt Papa Bue og vikingerne sidde og spille melodien iført fangedragter
i forbindelse med, at Egon Olsen fejre sit 10 års jubilæum i fængslet!
På den anden side af singlen med Olsen Banden temaet var den morsomme danske
version af historien om hvordan ”Hun misted’ den i nat på D’Angleterre.” Et
nummer med Buerne er også at finde på soundtracket til en anden bemærkelsesværdig
film. Jens Jørgen Thorsens berygtede ”Stille dage I
Clichy” fra 1970!
I
1969 medvirkede Buerne som det eneste ikke amerikanske band ved ”New Orleans Jazz
Festival”. Formanden for ”New Orleans jazz club” Durel Black havde ved et
tilfælde oplevet Buerne live i ”Vingaarden”, og inviterede dem omgående
til New Orleans. Det
blev en stor oplevelse for de gæve vikinger.
Willis
Conover udtalte efter at have set dem:”….and while from another country,
they do speak our language, and there’s no accent within their instruments”.
De var en stor succes og spillede
bl.a. med trompetisten Bobby Hackett og saxofonisten Gerry Mulligan. I ”Down
Beat Magazine” skrev den kendte kritiker Ira Gitler bl.a: ” Papa Bue’s
Vikings from Copenhagen were a distinct surprise to the listener. It
is a traditional band, but not one that sounds cornily authentic. It plays
Ellington as well as Dixieland classics and gets solidly into mainstream area
with swing and in-tune blowing. It boasts a fine trumpeter in Finn Otto Hansen,
and a liquid-toned clarinettistin Jørgen Svare. Papa Bue anchors the horns with
his trombone, and the rhythm section of Jørn “Jønne” Jensen (piano), Jens
Sølund (bass), Bjarne Petersen (banjo) and Knud Madsen (drums) is really
together. Petersen’s slightly-horse, relaxed vocals have what used to be
called a “knocked-out” quality, with a Beriganesque touch”. Flotte
ord, og det endte da også med, at Papa Bue fik overrakt “The golden key of New
Orleans”! Det kan man da kalde et ridderslag! Nøglen hængte Papa Bue op på vægen
i sit soveværelse hjemme i København, har han fortalt. Papa
Bue’s succes med Liller på dansk, og også engelsk (Bl.a. en fremragende
version af ”Down by the riverside”) fik en bræt ende, da Liller pludselig i
1970 valgte at forlade bandet. Han havde været med siden starten i 1956 og hans
swingende banjostil og hæse sang, havde medvirket meget til bandets vedvarende
succes. Noget af det sidste Liller var med på, var den liveindspilning fra Mosebacke, Stockholm 22. juli 1970, som først i år 2000
så dagens lys på
CD. Dette er en af de eneste liveoptagelser der findes med dette det andet
klassiske line up af Viking jazzbandet. Det er lidt uklart, hvad der fik Liller
til at sige stop. Men det lader til, at have været det hårde slid på de mange
turner, der efterhånden var ved at blive for meget for ham. Han valgte
at stå af i tide og slappe lidt af. Pressen skrev en del om dette. Bl.a.
bekymrede man sig om, hvad der dog skulle blive af Papa Bue, nu hvor de havde
mistet Europas bedste jazzsanger. Men
det gik jo dog alligevel helt godt. De forsøgte ikke at erstatte Liller. Man
droppede simpelthen banjoen, og fik på den måde for alvor gennemført moderniseringen
af lyden. Jørn
Jensens mere strømlinede stil, som man havde set på flere indspilninger
siden 1966, blev Buernes faste stil. Den
nye stil kan første gang høres på dobbelt Lp'en ”Live in Dresden” fra 1971. Det var første
gang Buerne spillede bag jerntæppet, hvor de blev usædvanligt godt modtaget af
de mange østtyske jazzfans. De gik nærmest i ekstase af fryd over jazzen,
som disse sendebude fra den frie verden på den anden side af muren, fremførte.
Asger Rosenberg blev hyret specielt til denne turne, for at synge de numre Liller
ellers skulle have sunget, men den idé blev snart droppet. Tournéen var både endnu en stor succes og
en stor oplevelse for
Buerne. Magen til entusiasme og intenst lyttende publikum, havde de sjældent mødt. Hen
mod slutningen af 1971 valgte også Finn Otto Hansen at forlade Papa Bue. Han
var efterhånden selv et stort navn i dansk jazz, og ville prøve kræfter med
andre opgaver. I Papa Bue’s band var han trods alt tvungt til at følge en
bestemt stil, og spille inden for den trad genre, de var kendt for.
Finn Otto Hansen forsatte
med at spille med stor succes i andre sammenhænge, og blev i 1972 valgt
til årets danske jazzmusiker af ”Den Danske Jazzkreds”. Han spillede i
mange år med ”Fessor’s Big City Band”, indtil han afgik ved døden i 2001
i en alt for ung alder.
Finn Otto Hansens exit var endnu et hårdt slag for Bue’s band. Finn Otto Hansen havde lige som
Liller været en meget vigtig del af stilen, og en af skaberne af denne. Det er
også blevet sagt, at han – uden at forklejne nogen – var den betydeligste
instrumentalsolist blandt vikingerne. Den sidste indspilning Finn Otto Hansen lavede
med Buerne i denne omgang var
”Drop that sack” den 30. november 1971. Papa
Bue stod nu både uden trompetist og sanger. Men dette åbnede jo også helt nye
muligheder. Der stod en del interessante trompetister, og var mere end villig
til at spille med det berømte band. Den første afløser var englænderen Keith
Smith, der turnerede med Buerne 1972 – 73. Han spillede både trompet og sang
i bedste Louis Armstrong stil. Hans samarbejde med Vikingerne er foreviget på
Lp’en ”Old man mose” (1973). Det må også have været med Keith Smith, at
Buerne i 1972 gjorde stor lykke ved den berømte ”Newport jazzfestival” i
New York. ”New York times” skrev bl.a. “ a revelation – the top-leading
traditional band of Europe. We
have never heard an American band with the drive and guts and togetherness of
this group”! Fra
1977 rykkede Buerne fra ”Vingaarden” til Tivoli, hvor de i mange år fremover var husorkester.
Bl.a. i det populære ”Jazzhus slukefter”. Der findes flere liveoptagelser herfra. Bl.a. sammen med guitarist pioneren Al Casey. (Lp:
"Live at
jazzhus slukefter" og CD: "Live at Slukefter, Tivoli") I 1974 vendte Liller på sin vis tilbage til Papa Bue’s band. Der kom en plade på gaden der hed ”Papa Bue’s viking jazzband med Liller på Dansk”. Den består af de singler, som de lavede i slutningen af 1960’erne. F.eks. ”Sidder på et værtshus” og den morsomme ”Rundesang”, hvor de alle synger et vers. Gid man vidste, hvem der sang hvad! Der ud over er der nogle sange, som er uudgivende indspilninger fra slutningen af 1960’erne. Endelig består pladen også af en del af Buernes gamle hits, som Liller i sin tid havde sunget på engelsk – men nu pludselig på dansk! Man kan vist roligt mistænke Gustav Winckler, som stod for produktionen, for, blot at have haft Liller i studiet, og synge den nye danske tekst til de gamle musiklydspor. Men hvor om altid er, så er det en herlig plade, og f.eks. har ”Roll Jordan Roll” fået en meget morsommere tekst på dansk. I Henrik H. Lunds oversættelse er den blevet til ”Knap en bajer op”! Som de fleste vil vide, så får Liller knappet mere end en bajer op i løbet af denne sang.
Lp'en
må have været en rimelig succes, for året efter var Buerne på gaden
igen med en plade på dansk: ”Man kan vel ikke gøre for at man har charme”.
I mellem tiden havde Gustav Winckler også produceret Lillers første soloplade, hvor
han sang jazzificerede versioner af gamle Kai Normann Andersen sange, med et
band der lød meget som Papa Bue. Det er heller ikke helt tilfældigt. Jørn
Jensen havde stået for arrangementerne, og både han og Finn Otto Hansen
og Lars Bloch, som også på den tid af og til spillede med Papa Bue, var med. ”Man
kan vel ikke gøre for at man har charme” blev indspillet den 8 - 10. 9. 1975,
igen med Gustav Winckler som producer, og Jørn Jensen havde haft travlt
med arrangementerne. Wild Bill var ved denne lejlighed afløst af Bent Haastrup
på trompet. Stilen var en blanding af de to foregående danske plader. Der var jazzificerede versioner af gamle kendte sange, som
f.eks. titelsangen og den atmosfære mættede ”Manden på
risten”. Men ellers var hovedvægten lagt på gamle melodier, der havde fået
nye muntre tekster af Henrik H. Lund. Teksterne på denne og de følgende danske
plader var helt bevist bygget op om Liller, og skabte et image af en almindelig
lille mand, der færdes i et folkelige værtshusmiljø, og handlede om hans
hverdags glæder og sorger. Ikke helt ulig typerne i tidens populære tv-serie om ”Huset på Christianshavn”. Liller
havde en stor evne til at få disse tekster til at lyde troværdigt, og formidle
historierne, så de rørte folk. Gustav Winckler havde selv stået for teksten
til ”På en bænk under præstens pæretræ”. Dette
var indledningen til Lillers anden periode med Papa Bue 1976 - 1979. Nok Buernes
folkeligt mest succesfulde periode hos et bredt dansk publikum, langt ud over de
almindelige jazzkredse. Det
var også i 1977, at Buerne indspillede den legendariske plade, hvor Gustav Winckler
sang jazz – på engelsk! Gustav elskede at synge med
Buerne. De havde været på turne sammen, og også optrådt på tv. Da han så
havde 25 års jubilæum, forærede Buerne ham en pladekontrakt. De havde
overtalt deres pladeselskab til, at give grønt lys til, at de indspillede en
plade, hvor Gustav sang de gamle jazz og crooner klassikere på original
sproget. Noget han ikke havde gjort siden starten af 1960’erne, hvor han
indspillede nogle engelske plader under navnet Sam Payne. I november 1977 gik de
i studiet med en udvidet version af Papa Bue’s band og optog 12
fremragende indspilninger. Både Ole Stolle og Wild Bill Davison var med på
horn, og man havde også hentet Jørgen Hallin Olsen i studiet. Han sørgede for
guitar til de mere stille ballader. Det blev en dejlig plade, hvor Gustav
swinger som aldrig før. Et endegyldigt bevis på, at han var et talent i verdensklasse – hvis nogen skulle være i tvivl om det. Desværre blev pladen ikke
den helt store sællert. Så der kom ikke flere af den slags. Gustavs stampublikum
ville ikke høre ham synge på engelsk, og Buernes jazzfans var nok ikke parat til
at købe jazz med Gustav Winckler! Kritikerne roste den nu meget, og der blev
også lavet et tv-show, hvor de fremførte nogle af sangene fra pladen og mere til.
Buerne har
også forsøgt sig i den i 1970’erne så populære ”party” genre! Hvor man sang og spille populære melodier, for et feststemt
publikum, der ofte sang med. I 1978 udgav de en Lp der hed ” Jazz party ”!
Der fulgte flere projekter med Liller
på dansk. Efter en plade hvor Liller og Buerne tog sig kærligt af sangene fra
Bent Fabricius-Bjerre og Volmer Sørensens musical: "Ja mor! Nej mor!"
kom ”Til enhver tid”. Denne gang stod Walter Klæbel for
produktionen. Buerne havde ellers demonstrativt nægtet at indspille danske
plader uden Gustav Winckler, men nu var han flyttet til Jylland og havde travlt som
kromand i Terndrup, og inden for en måned efter disse indspilninger fandt sted,
døde Winckler som bekendt ved en tragisk trafikulykke. Det var meningen at Buerne
skulle have spillet ”Just a closer walk with thee” til begravelsen, men man
fik det ikke passet ind i ceremonien. ”Til
enhver tid” er delvist en tilbagevenden til de tidligste plader, de lavede på
dansk. Her er der ingen muntre tekster af Henrik H. Lund, og ingen Louis
Armstrong numre. Det er igen de gamle travere, man er faldet over. Et højdepunkt er Lillers smukke fremførelse af Stentoft og Müllers ”Månestrålen”.
Der er dog også flere både tekster og melodier af Liller. Han står lige på
nippet til at springe ud som solist. I løbet af 1979 gik Liller solo, og
indledte dermed sin meget succesfulde ”Dansk top”-periode med kæmpe hits
som ”Billet mrk. (Ensomme dame 40 år)” og flere andre. Det lykkes ham på
sin vis at
forene jazz og "dansk top"-musik. En meget succesfuld cocktail. Papa
Bue forsatte endnu engang ufortrødent uden Liller. De indspillede en enkelt plade, hvor
Grethe Ingmann sang jazz på dansk, men ellers forsøgte man igen ikke at erstatte Liller. Det var simpelthen ikke muligt.
Tiden med Papa Bue og jazz på dansk var
endegyldigt forbi. Man forsatte i stedet stilen fra før Lillers tilbagevenden.
Stadig baseret på New Orleans traditionen og Kid Ory, men med stærke påvirkninger
fra det tidlige Duke Ellington, Fats Waller og Louis Armstrong. Det blev til
nogle fine indspilninger i løbet af 1980’erne. Kendetegnet af Jørn Jensens
sikre arrangementer, og Ole Stolles markante Armstrong inspirerede trompet (som
dog havde helt sit eget præg), og gode sammenspil med f.eks. Jørgen Svare. Ole
Stolle sang udmærket og tog sig også af sangen i denne periode. Fra 1980, hvor Søren
”Doc” Houlind overtog trommerne fra Knud Ryskov Madsen, har også han stået
for nogen sang. Papa Bue selv begyndte også at synge lidt i de senere år.
Bl.a. hans følsomme version af ”Corrine Corrina” og den morsomme sang om
”Hundelorten”. Begge er at finde på Cd’en fra den store 40 åres jubilæums
koncert i Tivoli den 31 juli 1996. En utrolig koncert, hvor man havde samlet de
fleste af Buerne. Nye som tidligere medlemmer. I
løbet af 1980’erne begyndte Buerne også med stor succes at turnere i Østen og
Australien. Oftest i vinterhalvåret, hvor klimaet var at fortrække under
disse varmere himmelstrøg. Alt i alt skal Buerne have optrådt i omkring 36
forskellige lande! Dette er bl.a. dokumenteret på Lp’en: "Live in Manila" (1980).
Et stadigt stigende antal af de nye plader der kom med Buerne i de sidste
omkring 20 år var liveindspilninger. Når man spiller live er det jo
naturligt og forventet, at man spiller sine største hits. Det er jo blandt
andet det folk kommer for at høre. Men dette betyder så også, at der kom en del
gengangere på pladerne. Også når de gik i studiet satsede de i de senere år meget
på deres gamle kendinge. Der var ikke den store fornyelse at spore, de
sidste mange år, men det er jo som nævnt heller ikke det man forventer af Papa
Bue. Det var netop de gode gamle jazzklassikere man kom for at høre. Det er vel det
traditionel jazz går ud på, og at det har sin fulde berettigelse, turde hele
bandets karriere være et bevis på. Omkring Buernes 25 års jubilæum i 1981 og igen omkring deres 30 års jubilæum,
kom der en del både studie- og liveindspilninger. Bl.a. den første af
adskillige versioner af den herlige ”A song is born” (1981), som Ole Stolle
har sunget med skiftende trommeslagere. De indspillede også en del
Armstrong og Fats Waller numre, som Ole Stolle sang, og/eller spille så smukt på
trompeten. Bl.a.:
” West end blues”(1981), “Ain’t misbehaven’(1981 Et
andet interessant - men kun delvis vellykket - pladeprojekt var ”Church concert” (1991). For en gangskyld havde de et
rigtigt koncept for pladen – udover at indspille nogle herlige jazzklassikere. Gospel og spirituals havde siden starten været en del af Buernes
repertoire, så det var en god ide, at fokusere en plade på denne del af deres
stil. Pladen blev indspillet i Brøndby Strand kirke og var produceret af Ole
Stolle. Her får vi bl.a. nyindspilninger af ”You’ll never walk alone”, som
Stolle spiller så smukt, og ”Just a closer walk with thee”, som Papa Bue
spiller så smukt. Af nye tiltag er der bl.a. ”God bless the child”, som
den daværende trommeslager Didier Geers synger i Billie Holiday stil. Buerne
vendte tilbage til deres velkendte stil på de efterfølgende plader. Der
kom endnu en række live plader (Bl.a. den allerede omtalte 40 års jubilæums
koncert), og nogle flere studieoptagelser fra Holland ”Everybody loves Saturday night” (1993), der næsten
udelukkende bestod af nyindspilninger af numre, som de havde indspillet mindst en
gang tidligere, men denne gang med Ole Stolle i front. På "Canal street blues” (1996) var
der lidt flere nye
numre med. I løbet af 1980’erne og 90’erne var bandet inde i en periode med en del udskiftning af personalet, efterhånden som nogle af de ellers så faste folk faldt fra af forskellige årsager. Jørgen Svare stoppede i 1985 efter ca. 29 år med bandet. Han kunne nok trænge til at prøve noget nyt. Man har siden kunnet glæde sig over hans varme klarinetspil på plader indspillet med hans egen jazz quartet, og siden med Stolle & Svares jazz quintet, efter at også Ole Stolle stoppede hos Papa Bue i 1995. De spillede her en lidt mere ”moderne” stemningsfuld jazz, hvor de har taget numre med fra swingperioden, der fulgte efter den traditionelle jazzperiode, som Papa Bue oftest hentede sin musik fra. Ole Stolle døde i 2004 - 63 år gammel. I den sidste tid spillede han med Copenhagen All-Stars. Bl.a. sammen med Jørgen Svare. Jørgen
Svare blev i Papa Bue afløst på klarinetten af englænderen John Defferary (1985 –
1997) og Erik ”Krølle” Andersen (1998 -afslutningen).
Krølle havde ved flere lejligheder tidligere været afløser i bandet, men
besluttede til sidst at lægge sit konsulent job på hylden, for at
spille fuldtid med Buerne. John Defferary blev efter han stoppede hos Bue blevet
ansat i Chris Barbers band. Ole
Stolle blev afløst på trompet og vokal af englænderen Joe Errington (1995 -afslutningen). Efter mere end 30 år som
semi-professionel jazzmusiker og skolelære var han ellers blevet overbevist af
sin danske kone om at tage den lidt med ro, men tilbuddet fra Papa Bue kunne han
ikke sige nej til. Han havde længe været en Bue-fan. Jens
Sølund overlod bassen til Ole Olsen i 1987. Siden kunne man opleve Jens Sølund
sammen med Hans Knudsens muntre og meget alsidige jump band. Ole Olsen var også
en gammel Papa Bue-fan. Den første plade han nogensinde købte var en
EP med Papa Bue. Søren
Houlind bragte trommerne i Bue’s bandt op på et helt nyt plan i perioden 1980
– 1989 og blev afløst af Didier Geers (1989 – 1996) fra Belgien
og Thomas Christensen (1996 -afslutningen). Han spillede nogle vilde soloer på de seneste plader.
Jørn Jensen var således den af de gamle
kendinge, der holdt ud længst. Han havde været med
siden 1965, og stod for de fleste arrangementer og
stilfuldt swingende piano næsten lige til det sidste. Jeg har ham også mistænkt for, at være ophavsmand
til en indfølt nynden, som ofte kan høres svagt i baggrunden på deres
indspilninger.
Og
så selvfølgelig den uundværlige Arne ”Papa” Bue Jensen, der naturligvis
har været med fra starten i 1956. Jeg så en af de sidste udgaver af Papa Bue's
Viking Jazzband live i Århus, og den glade musik
swingede stadig til fryd for de talstærkt fremmødte. Papa Bue selv var blevet en ældre herre, der helt naturligt måtte økonomisere med kræfterne,
men som han ligesom viskede hen for sig selv, som han sad der og nød at bandet
swingede og kiggede ud over endnu et dansegulv, der var fyldt op af glade mennesker:
”Det er utroligt, det kan lade sig gøre!”.
Arne Bue Jensen døde den 2. november 2011, og det
legendariske Papa Bues Viking Jazzband ophørte med at eksistere efter over 50 år
som et af Europas berømteste jazzorkestre. Han døde i sit hjem 81 år gammel.
Nogle af bandets seneste medlemmer rejste dog i en periode rundt med et hyldest
show til Papa Bue. Det var
NEWS: 2001: Papa
Bue ude med en ny plade: Tivoli 2001 Hvem
skulle næsten have troet det var muligt, men nu er der kommet endnu en ny live
CD med Papa Bue. I sommers har Papa Bue underholdt med sin glade musik i Tivoli
endnu en gang, og det er noget af dette, der nu er blevet foreviget på
cd. Som
tilfældet har været ved de seneste mange Cd’er med Papa Bue er der ved første
øjekast ikke meget nyt på repertoiret. Det er de sædvanlige gamle kendinge
– som vi gerne vil høre dem spille. (De fleste har dog ikke været
udgivet med dette line up af Buerne). Når denne CD, så alligevel har sin
berettigelse, og ikke kun er en gentagelse af tidligere udgivelser, så er det
fordi der på ca. halvdelen af indspilningerne er gæste optrædener af så
prominente gæster som Theis Jensen, der stadig synger og spiller trompet i
bedste Armstrong stil, og den navnkundige Ole ”Fessor” Lindgreen, der stadig
har luft til at spille nogle gevaldige trombone-soloer. Af
nye numre, som vi ikke tidligere har hørt i en Papa Bue-fortolkning får vi
her "Dallas blues", "Trouble in mind" og "Wild cat blues". Sikkert hentet fra
Armstrong og Fats Wallers repertoire. På
de sidste tre Armstrong numre har Buerne,
som nævnt, ud over Fessor, også fået hjælp af Theis Jensen, som Papa
Bue tidligere har indspillet en hel LP sammen med i
1975: "Live i Vingaarden". Der er dog ingen numre, der går igen på disse
to møder mellem Buerne og Jensen. Her slutter de af med en nydelig version af "What a wonderful world"
- hvilket virker til godt at kunne være Buernes motto.
Dette er i hvert fald som sædvanlig en munter plade, og publikum
klapper da også tilfreds og taktfast med. Det er og forbliver god
underholdning. 2003: Ny cd'er på marked med Buerne:
Der
er kommet en hel cd med indspilningerne fra 2001 med Papa Bue, Theis Jensen og
Fessor. Nogle af indspilningerne kan også høres på ovennænte cd "Tivoli
2001".
Og
for at fuldende glæden, så har jeg modtaget følgende pressemeddelelse fra Calle
Sand om en ny cd med hidtil uudgivede indspilninger med Liller: Pressemeddelelse LILLER
- Spillerum Spillerum
- hjerterum.
Hvor
der er spillerum, er der hjerterum.
Ligegyldigt
om det drejede sig om jazz, blues, rock eller pop – så bankede Lillers hjerte
for det hele. Selv den mest simple og banale dansktop tekst fik, med Lillers ærlige
fortolkning, et troværdigt og betydningsfyldt indhold.
I
1990 fik jeg, som primus motor og co-producer i forbindelse med en produktion,
et tæt og personligt forhold til Liller, hans kone Inna og deres søn Nico.
Desværre
viste det sig kort tid efter, at det skulle blive Lillers sidste produktion på
dansk. Musikalske
historier
Samarbejdet
med Liller var utroligt givende. Han var et musisk menneske i den absolut
allerbedste betydning. Når musikkontakten først var aktiveret, strømmede det
ud af ham med tekstlinier, melodistumper, kreative idéer - og ikke mindst sjove
og interessante anekdoter fra hans liv og lange karriere.
En
dag bad jeg ham om at skrive alle de gode historier ned. Jeg ville forsøge at
etablere et samarbejde med en forfatter eller journalist - men det afslog han
kategorisk. Han syntes absolut ikke, at hans musikalske historie var spor
interessant. Efter et par dage havde han dog ombestemt sig og ville alligevel gøre
et forsøg med forfatterskabet. Han valgte at indtale sin historie på bånd og
bad mig høre og afgøre, om det kunne bruges til noget.
Jeg
modtog et kassettebånd med gode og spændende historier fra hans barndom,
ungdom og karriestart, men vi nåede desværre ikke længere med bog idéen.
Liller
blev kort tid efter meget syg og døde den 6. september 1993.
Historierne
udkom i 1998, i Lillers originale indtalte båndversion på CD som en del af
dobbelt CD’en ”Solist”. På
sporet af en sang
I
efteråret 2002 gav Inna mig mere end 200 kassettebånd, som Liller havde samlet
sammen i årenes løb. Båndene indeholdt brudstykker fra koncertoptagelser,
optagelser fra øvelokalet og hjemme demo optagelser, som Liller foretog alene
med båndoptager, guitar og banjo.
Jeg
var utrolig spændt, da jeg satte det første bånd i afspilleren. Men efter at
have hørt de første strofer fandt jeg ud af, at mine egne erfaringer med
Lillers præstationer i et studie heller ikke nu slog fejl med hensyn til hans
indsats på dette nye ukendte materiale.
Tankerne
gik tilbage til vore studiedage i 1990 og jeg genoplevede det magiske, som man
ikke så ofte oplever i et studie. Liller kunne, som solist, utrætteligt og
oplagt indsynge et imponerende antal sange i løbet af en enkelt studiedag -
helt uden at tabe gløden, varmen og det ærlige udtryk. Ofte blev den allerførste
indspilning af hver sang den bedste og denne sikre og overbevisende præstation
slog da også igennem på disse sange af forskellig oprindelse.
Uanset
den musikalske baggrund viste Liller atter sin suveræne kvalitet. Sangene
En
snes sange blev udvalgt og præsenteret for Inna og sammen besluttede vi, at
denne samling sange, efter en teknisk og musikalsk bearbejdelse, skulle udsendes
i 2003 og være med til at give et flot og anderledes nuanceret billede af en
utrolig alsidig kunstner.
Fra
øvelokalet har vi hentet sangene ”Corinne Corrina”, ”White Cliffs Of
Dover”, ”Bill Baley”, ”Hi Lili Hi Lo”, ”Blueberry Hill” og ”Kærlighed
ved sidste blik” som blev indspillet i løbet af 1990. Sangene ”Masser af
succés”, ”Sweet Loraine”, ”What A Wonderful World” og ”Elsk mig
stille” stammer fra en koncertoptagelse i Montmartre i september 1990. ”Red
Rose” er en ikke tidligere udsendt engelsksproget studieoptagelse af ”Røde
rose”. Sangene ”Selv en blind kunne se”, ”Kærlighed i luften”,
”Elefantens vuggevise”, ”Lysene slukkes”, ”Du skal ikke gi’ mig
roser” og ”Utopia” tog udgangspunkt i demo optagelser med Liller alene med
sin guitar eller banjo, hvorefter der nænsomt blev tilført et musikalsk
akkompagnement.
I
foråret 2003 blev en række musikere, som havde kendt og spillet med Liller i
flere sammenhænge, inviteret i studiet for ”at sidde ind” og give deres bud
og opfattelse af den musikalske stil og opbakning, som bedst ville passe til
Lillers egne enkle optagelser.
Liller
gav dog selv indirekte opskriften på stilen, idet der i hans efterladte bånd
fandtes en del med den amerikanske bluesguitarist Ry Cooder, som på sin hel
egen måde kan mikse stilarterne blues, jazz og rock. Liller var meget
inspireret af dette specielle miks og det var oplagt at give i hvert fald de tre
sidstnævnte sange lige netop denne musikalske drejning. Alle 17 sange giver et indtryk af hans store musikalske rummelighed og er med til at fastslå Lillers status som værende en af vore allerstørste sangere indenfor jazz, blues, rock og pop – hvor der var hjerterum - var der spillerum. 2006:
Papa Bue fejre i år 50 års
jubilæum! I den forbindelse er der udkommet flere opsamlings bokse. Se evt.
vores diskografi. Klik på pladen her under.
|
Til diskografien